Keresés ebben a blogban

2013. július 24., szerda

Kiera Cass: A párválasztó

GABO kiadó 2013

ISBN: 9789636896188

Fordító: Gázsity Mila

Oldalszám: 360


Harmincöt lány. Egy korona. Egy lehetőség, ami az életben csak egyszer adódik. A Párválasztóban részt vevő harmincöt lány számára ez életük legnagyobb esélye. Egy lehetőség arra, hogy kiszabaduljanak abból az életből, amibe beleszülettek. Hogy belépjenek egy világba, amiben csillogó ruhákat és felbecsülhetetlen értékű ékszereket hordanak. Hogy palotában lakjanak és a csodás Maxon herceg szívéért vetekedjenek egymással. America Singer számára azonban kész rémálom Kiválasztottnak lenni. Azt jelenti ugyanis, hogy hátat kell fordítania titkos szerelmesének, Aspennek, aki egy alsóbbrendű kasztba tartozik. El kell hagynia az otthonát, hogy beszálljon az ádáz közdelembe egy koronáért, amire nem is vágyik. Egy palotában kell élnie, amit a lázadók erőszakos támadásai fenyegetnek állandóan. Aztán America megismeri Maxon herceget. Lassan megkérdőjelezi addigi terveit, és rádöbben arra, hogy az élet, amiről mindig is álmodott, talán köszönő viszonyban sincs a jövővel, amit korábban még csak el sem képzelt volna.

„Elbűvölő, megragadó és épp a megfelelő mennyiségű izgalom van benne!" Kiersten White, New York Times

Én és a könyv találkozása: molyon pár figyeltem, akiknek adok a véleményére már olvasta korábban, esetlegesen csak pár nappal előttem, de mindenkitől nagyon pozitív visszajelzések voltak a könyvről, így a nem lehengerlően jó, Ne érints után ódzkodva vágtam ebbe. Féltem ettől a könyvtől, mivel a kiadótól az elsőként olvasott könyvem nem volt akkora durranás, mint ahogy vártam.

Ez a könyv viszont teljesen lenyűgözött, imádom! Előhozta belőlem azt a nagyon mélyen megbújó, rózsaszín ködöt kedvelő oldalamat, ami igen csak ritkán fedi fel magát (évente pár alkalommal).

Bevallom néha nem értem magam, nem hiszem el, hogy ez a könyv, úgy mint a Tökéletes kémia megvett magának, pedig én ezeket tényleg nem preferálom, de mégis olyan szintű rajongás van most bennem az írónő és a történet iránt, amit legutóbb a Matched olvasása után éreztem, amikor is remegtem a következő részért. Most is így van velem, akarom a következő részt most, nem holnap, nem jövő héten, nem jövő hónapban most azonnal! Nagyon remélem, hogy a kiadó hamar elhozza nekem:D (nekünk), mert nem tudom, hogy fogom kibírni a folytatásig.

Azért nem annyira csöpögős mint a Tökéletes kémia (bocsánat, hogy ehhez hasonlítom, de ez a másik olyan könyv, amit hasonló kaptafának érzek), ott olyan rózsaszín köd volt, hogy már én is rózsaszínben láttam a világot, de itt eléggé mesebeli az egész történet alakulása. Nem mondanám kiszámíthatónak, oké azért az elején már leesett, hogy ki is lesz a befutó, de ez még mindig nincs kimondva. A lényeg pedig az egész kivitelezés, voltak olyan események amit tudtam, hogy be fog következni, mert be kellet, hogy következzen, mert akkor miről is szólt volna ez a könyv, viszont olyan fordulatok vannak ezen cselekmények bekövetkezése alkalmával amire nem számítottam volna.

Disztópia besorolású a könyv, amiből még egyenlőre nem sokat érzékeltem, csak azt, hogy már jó pár világháborún túl van a világ, és most Illéa-ban játszódik a történet, ami a hajdani Amerika. Tetszett, hogy a történelem körül nincs minden rendben, tetszett az is, ahogy ez egész a könyvben megmagyarázásra kerül. Nem a szokásos felvilágosító szöveg, amit ilyenkor a fiú a lánynak szokott nyomni, hanem egy teljesen új módon mutatja be a világot az írónő. Bár keveslem az információt, de úgy érzem, itt még csak az elhintés fázisa volt, a következő részben lesz ezen inkább a hangsúly.

Ebben a világban kasztokba vannak sorolva az emberek, minél magasabb kasztba vagy a családoddal együtt, annál jobb módban élhetsz. Főhősük America Singer (akinek a nevével azért nem vagyok 100%-ban megelégedve, de szemet hunytam felette) és családja az ötösök közé tartoznak, akik művészettel foglalkoznak. A család főprofilja a zene: éneklés, hangszeren játszás, képzőművészet, szobrászat, festés. Minden családtagnak el kell dönteni-e, hogy a művész kategóriában belül, mi az, amit szívesen csinálna a jövőben és tehetsége is van hozzá. America gyönyörűen énekel és több hangszeren is játszik (meggyőződni a saját fülemmel nem tudtam, de hiszek az írónőnekJ), még nem elég idős ahhoz, hogy egyedül menjen a jobb módú családokhoz előadásokat tartani, ezért anyukájával együtt dolgozik. A család élete nem is a legsanyarúbb sorsok közé sorolható a könyvben, de nem is a középrétegbe. Ezért és más egyéb ok miatt hozza meg America a döntést, hogy részt vesz a párválasztón.

Mi is az a párválasztó? Bárkinek lehetősége van hercegnővé válni, nem csak a jobb módban lévő lányok kapnak esélyt, hogy a herceg beléjük szeressen, hanem bárki aki jelentkezik a párválasztóra. Minden tartományból kiválasztanak egy jelentkezőt, akinek lehetősége lesz találkozni és elnyerni a herceg szívét. 35 lány vesz részt az eseményen, de a végén csak egy maradhat aki Illéa hercegnője lesz és megváltozik az élete, viszont nem csak az övé, hanem az egész családjáé. Igen, pontosan, mint a nagy Ő című műsor. Itt is a TV közvetíti a főbb eseményeket, és természetesen fontos, hogy a nép is szeresse a leendő hercegnőt, illetve a politikai célok sem maradhatnak teljes mértékben a háttérben.

Tetszett, hogy nem ismerhettem meg mind a 35 lányt, mert igen unalmas lett volna, mindről megtudni, hogy néz ki, hová való … de így is bőven elég ,,versenyzőt” mutat be nekünk a könyv. Ezen lányok annyira színes egyéniségek, hogy bőven elég belőlük ennyi, higgyétek el. Találkozhatunk a jó szívű Marlee-vel Kentből, a gonosz Celeste-vel Clermont-ból és még sorolhatnám itt a listát, de talán ők a legfontosabb ,,vetélytársak”.
Karakter ügyileg vannak itt szép számmal, nem csak America családja, a család barátai, az egyéb segítők, akik a párválasztót lebonyolítják, sorolhatnám ezt is. Itt is kiemelkedik egy két szereplő, de van, aki nagyobb, van aki kisebb hangsúlyt kap.

Térjünk rá a fiúkra…

Aspen: ilyen szépen kimagyarázni azt a félre érthető szituációt, ha nem lennék ennyire oda a történetért, biztosan kiakadok rajta, de így csak megrántottam a vállam, pislogtam kettőt, hogy jéééé és olvastam tovább. Tetszett az ő kis titkos kapcsolatuk Americával, tetszettek a lopott percet és az is amikor kikerült a képből, viszont nagyon örültem, amikor vissza került, pedig én már unom a szerelmi három szöget, de itt még is tetszik, megint csak nem értem magam. Van ennek a könyvnek valami varázsa, ami más könyvek esetében biztosan negatívumként mondanék, de itt élveztem az egész helyzetet, mind ahogy kialakult, mind ahogy folytatódtak az események.

Maxon herceg: jó sokára találkozhattunk vele, picit féltem, hogy csak beszélni fogunk róla a könyvben és a függővég majd az lesz, hogy előkerül a herceg, de nem ez van. Várni kell rá, de megéri. Tetszik az ő karaktere, mert kiszámíthatatlan, amikor azt hinnéd, hogy ez itt a pont, amikor kiakad és kiteszi Americát, akkor nem ez történik, és amikor azt várod, hogy ááá eddig mindent megbocsájtott ezt is megfogja, akkor nem úgy történik. Érezhető rajta az elhivatottság, a bizonytalanság a szerelemmel kapcsolatban, hogy akkor most ki is az, aki őt szeretné és ki is az, aki a koronát, próbál jó király lenni és igen neki is fel kell nyitni a szemét, hogy nem minden úgy van a való világban ahogy ő azt elképzeli a kis burokjában. Tetszett, ahogy kibontakozott kettőjük kapcsolata Americával, ami még mindig inkább egy barátság, de ki tudja mi lesz itt a későbbiekben. (vagy is tudjuk:D reméljük:D)

America: nem mondom azt, hogy az első percbe belopta magát a szívemben, viszont az Aspennel történő szakítása után nagyon együtt tudtam vele érezni. Ez volt az a pont, ahol nagyon megkedveltem őt. A későbbiekben is tetszett a viselkedése, kivétel a ruhás ügy amikor igencsak elbeszélgettem volna Celeste-el…

A disztópiára kicsit visszakanyarodva, muszáj megemlítenem a lázadókat, akik annyira titokzatosak még, hogy lövésem sincs, hogy ebből mit fog kihozni az írónő, de nagyon várom.

Tetszett még, hogy olyan karakterek esnek ki a párválasztóból, akikre nem számítanánk, tehát megismerünk valakit jobban és akkor azt gondoljuk, vagyis pontosabban én, hogy ő már maradni fog jó sokáig, különben minek időztünk volna a megismerésével annyit… de nem így lesz, vannak jók kis meglepetések ezzel kapcsolatban.

Összességében azt tudom mondani, engem elvarázsolt ez a történet az első oldaltól a legutolsóig. Pedig nem nagy a story, tehát hány szerelmi háromszögről olvastam már?? huhh már lassan meg sem tudom számolni, de ebben mégis egy teljesen más megvilágítás van, ami felcsigázza az olvasót, akkor most kit fog választani, mind a herceg mind pedig Amercia. Egyetlen hibája van a könyvnek, hogy nagyon hamar vége lett, hirtelen csak azt vettem észre, neee már csak 30 oldal van hátra.


Tökéletes kikapcsolódást nyújt akár egy kis mesebeli hercegre, akár pici rózsaszín ködre vágysz egy kis izgalommal.

5/5* (kedvenc)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése