Keresés ebben a blogban

2014. június 6., péntek

J. R. Johansson: Álmatlanság

Főnix Könyvműhely 2014

ISBN: 9789637051548

Fordította: dr. Sámi László

Oldalszám: 282




A lány szemei megmentették az életét. 
A lány álmai szabadjára engedték a sötétségét.

Négyévnyi teljes alvásmegvonás után a gimnazista Parker Chipp úgy érzi, már nem bírja sokáig. Éjjelente alvás helyett belép azon személy álmaiba, akivel aznap utoljára teremtett szemkontaktust. Parker tudja: ha nem sikerül záros határidőn belül aludnia, meg fog halni.

Azután találkozik Miával, akinek békés, csodásan egyszerű álmai végre lehetővé teszik számára a nyugodt pihenést. Ám ami véletlenszerű, megváltó találkozásnak indult, rövidesen megszállottsággá fajul: Parker tomboló vágya az után, hogy mindennap sikerüljön Mia szemébe néznie, egyre szélsőségesebb és bizarrabb tettekre sarkalja. Az iskolában mindenki azt hiszi róla, hogy teljesen bekattant, még a legjobb barátai is. Amikor pedig Miát fenyegetni kezdi egy igazi perverz kukkoló, mindenki meg van róla győződve, hogy Parker az, ráadásul különös emlékezetkiesései miatt már ő maga is kezdi komolyan megkérdőjelezni a saját ártatlanságát…

Nem is tudom mikor (jó pár éve az biztos) egy angolul olvasó magyar bloggernél láttam a könyvről értékelést. Annyira jó vélemény volt róla, hogy tudtam, ha egyszer megjelenik magyarul akkor nekem kell. Így amikor a Főnix Könyvműhely a Könyvfesztiváli megjelenéseit tett közzé nagyon megörültem, hogy most már én is olvashatom ezt a könyvet. Bevallom már nem emlékszem hol láttam az értékelést róla és pontosan mi is volt ami megfogott benne anno, de azonnal a vásárolandó listámra került. A hab a tortán pedig az űber brutál akció volt, ami bebiztosította lakhatását a könyves polcomon.

Röviden a történetről: Oakville-ben egy átlagos gimnáziumban egy nem hétköznapi srác éli a mindennapjait. Parker Chipp Álomlátó, ez annyit jelent, hogy éjjelente míg mások nyugodtan álmodnak ő nem tud aludni. Annak a személynek az álmait látja/éli meg vele együtt, akivel a nap folyamán legutoljára szemkontaktusba került. Parker több mint négy éve szenved a kialvatlanságtól, mivel mások álmait szemléli ő egyáltalán nem tud pihenni. Édesapja egyik napról a másikra elhagyta a családot, így anyukájával él együtt. Édesanyja látja, hogy probléma van Parker-rel de egyszerűen nem tud vele dűlőre jutni. Mint mindig egy lány az aki megborítja a hétköznapi életet. Mia álmaiban olyan nyugodtságra talál Parker, amivel eddig még soha nem találkozott…

A könyv első 20-30 oldalával nem tudtam mit kezdeni, ez most mi lesz? hová fogunk kilyukadni? Amikor Mia feltűnt a színen teljes mértékig megvoltam győződve arról, hogy itt Miával iszonyat szerelem fog lobbani és erről fog szólni a történet… de hát nem ez történt. Egy olyan irányba ment el a történt amit én nem vártam volna.

Hát meglepődtem… nem csak a könyv olvasása során, a végkifejlett miatt, hanem ez az egész könyv egy óriási meglepetés volt nekem. Gondoltam, hogy jó lesz, de nem mertem volna remélni, hogy így le fog nyűgözni ez a történet.

Az írónő olyan izgalmakkal töltötte meg a könyvet, hogy csak faltam a lapokat. Olyan jól felépített az egész történetet, hogy a végén leesett az állam… én ő rá egyáltalán nem gondoltam. Pedig olyan biztos voltam abban, hogy ki a hunyó...

Parkerben olyan háború dúl saját magával szemben, hogy már én is féltem tőle. Tényleg úgy éreztem ő egy skizofrén… A félelem, a rettegés, az átélés nagyon jól volt ábrázolva. Olyan érzelmi vívódások vannak ebben a könyvben amit YA-ban ilyen ábrázolással még sehol sem olvastam. (el voltam ájulva).

Mint mindig egy jó barát az aki segít… Itt viszont nagyon tetszett hogy Finn Parker legjobb barátja semmit sem tudott az ő kis titkos életéről. Együtt átélhettük a ,,beavatást”, jó volt végre erről olvasni, hogy próbálja meg a különleges képességekkel rendelkező szereplő elmondani az igazságot magáról egy hétköznapi srácnak.

A szerelmi szálon minimális a hangsúly, szerintem ennyi a fiú olvasóknak is bele fér, de ez is nagyon tetszett.

A hangsúly Parker küzdelmein van, amit saját magával kell megküzdenie… az a sok kérdés ami felmerül, az a sok bizonytalanság… el sem szeretném képzelni mi lenne ha ez a valóság lenne…

Nem tudom azt mondani, hogy az utolsó 40 oldal volt a legdurvább, de úgy hagytam abba a könyvet, hogy neeeeeeeeee így nem fejezheted be! Elhúzod előttem a mézes madzagot, és most meg milliónyi kérdés merült fel bennem? Miért kaphattam mindre a választ?? Jó, jó hát trilógia… tehát jön még egy második és lezáró kötet is. Az viszont biztos, hogy kellően felépítette a második részhez az induló löketet…

Érdekes ahogy az álmodást az írónő leírja, a lehetőségeket, a kapcsolatteremtést, a gondolatok, az érzelmek erejét, tetszett. Komoly témák is felmerülnek a könyvben gyermek molesztálás, családi erőszak, gyikosságok…

A könyvön 14-es karika van hát nem tudom… közel a harminchoz is eléggé borzasztó volt feldolgozni jó pár dolgot én inkább 16-os korhatárt mondanék. Természetesen fiatalabb olvasók is élvezhetik, de amikor már én féltem Parkertől akkor azért elgondolkodtató…

Ettől függetlenül imádtam minden sorát! Nem gondoltam volna, hogy ennyire fog tetszeni!

Összességében nem is mertem volna remélni, hogy ennyire jó lesz ez a könyv. Fiúknak tökéletes végre egy igazi fiús könyv, de szerintem lányok számára is teljesen élvezhető. Úgy gondolom ez a könyv az idősebb korosztálynak is kellemes kikapcsolódást nyújthat, mivel nem egy sablon tini story, sablon szereplőkkel, sablon történettel.  



 5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése